Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Samostatná práce studentů

Aby smíšená hodina neměla stereotypní charakter, musí být posilována studentova aktivita - metoda problémového výkladu, heuristická metoda a také samostatná práce studentů. Vedle povahy výukové metody (sebevzdělávání - autodidakce) je to i organizační forma vyučování, co umožňuje učiteli vytvářet variabilně aktivizační charakter výuky.
Rysy samostatné práce:
•    určitý stupeň nezávislosti na cizím ovlivňování;
•    schopnost řešit nové úkoly, nové situace;
•    používání vědomostí a dovedností v nových podmínkách;
•    překonávání potíží a překážek;
•    vlastní úsilí je nejdůležitější;
•    těžiště ve fixační a aplikační fázi výuky, pro pokročilejší studenty zdroj nových informací při respektování zásady přiměřenosti.
Formy samostatné práce
•    práce s učebnicí, pracovním sešitem, tabulkami, počítačem, doporučenou nebo vyhledanou literaturou, internetem;
•    samostatné pozorování dějů včetně zpracování získaných poznatků;
•    samostatná experimentální činnost včetně zpracování získaných poznatků;
•    samostatné studium.
Postup při práci s učebnicí
•    četba textu a jeho prostá reprodukce;
•    četba textu a odpovědi na otázky;
•    četba textu a vyhledání hlavních myšlenek;
•    četba dvou různě koncipovaných obsahů a jejich srovnání;
•    vysvětlení závěrů obsažených v textu;
•    strukturní analýza a systematizace poznatků;
•    vlastní stanovisko k obsahu, hodnocení;
•    samostatné závěry, kritický přístup, rozvinutí myšlenek.
Skupinová výuka
Práce studentů ve skupinách umožňuje, na rozdíl od tradiční hromadné výuky, spolupráci studentů, jejich diferenciaci a individualizaci, aniž se narušují cíle demokratické školy.
Rysy skupinové výuky
•    3-5 členné pracovní skupiny studentů - skupiny stálé, variabilní, homogenní, heterogenní; partnerská skupina (předstupeň);
•    společná práce všech členů skupiny;
•    podstatou jsou sociální vztahy mezi studenty - tyto vztahy vyžadují řízení v sociálním vývoji studentů při dlouhodobé spolupráci členů skupiny;
•    řešení stejného úkolu nebo různých úkolů;
•    důležitá je role vedoucího skupiny.
Fáze skupinové výuky
•    úvodní fáze: v rámci hromadné práce rozhovor k úkolům, způsobu práce; přidělení úkolu jednotlivým skupinám učitelem;
•    práce ve skupinách: rozdělení práce ve skupině podle zájmu a schopností;
•    závěrečná fáze: v rámci hromadné práce třídy posouzení výsledků, zhodnocení.
Struktura vyučovací hodiny při skupinové práci - možná varianta
•    zahájení (běžné, oznámení programu);
•    navození hlavního úkolu vyučovací hodiny - vytvoření problémové situace, motivace;
•    formulace úkolu skupinám - zadání (různé způsoby), instrukce, vymezení času;
•    samostatná práce ve skupinách, učitel sleduje;
•    závěrečná společná diskuse - prezentace výsledků;
•    zhodnocení práce skupin;
•    systematizace poznatků, doplnění, zápis.
Možnosti ve výuce
•    skupinové pokusy (pozorování, popis, vysvětlení);
•    diskuse demonstračního pokusu;
•    řešení náročnějších úloh včetně úloh problémových;
•    příprava referátu - např. na téma využití v praxi;
•    probírání nového učiva - práce s učebnicí podle návodu.