Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. přednáška: Setkání člověka s kulturou ( sociálním prostředím)

Časný věk= od narození člověka do batolecího věku.
K. Horney- jestli že se dítě tohoto věku dostává k něčemu nučitelnému, tak z toho vzniká bazální úzkost. Je to vlastně důsledek nečitelnosti interakcí ( zvláště s rodiči se to hodně stává), či přílišné náročnosti.

H.S. Sullivan- Absolutní euforii či absolutní napětí (tenze, „hrůza“) je důsledkem napětí vyvolaného konfliktními interakcemi s okolím. Utváření osobnosti reprezentují 2 základní snahy:    snaha o dosažení uspokojení
    snaha o dosažení bezpečí

A. Adler- pocit méněcenosti vychází ze 2 typů zkušenosti: přílišného hýčkání dítěte na jedné straně, či odmítání a zanedbávání dítěte na straně druhé. V důsledku se rozvíjejí vadné cíle podle míry vitality:
        - upoutat pozornost            - odveta
        - boj o moc                - rezignace

E. Berne- poctivá základna.
    já jsem špatný ↔ vy jste dobří    já jsem dobrý  ↔ vy jste špatní
    já jsem dobrý  ↔ vy jste dobří    já jsem špatný ↔ vy jste špatní
- potřeba pohlazení
- potřeba strukturace času
- potřeba ujištění o vlastní pozici ve světě

E. Erikson- základní důvěra a nedůvěra je důsledek prvních interaktivních zkušeností.


Setkání člověka s kulturou

1. Již v časném dětství se utváří globální tendence prožívat a přijímat svět určitým způsobem. Stručně řečeno jako:     svět „pro mne“
            svět „vedle (mimo) mne“, či
            svět „proti mně“

2. Poznávání světa se děje skrze aktivitu, činnost a prostřednictvím sociálních kontaktů
( komunikace).
● ovlivňování (výchova, kultivace, péče, vedení, řízení, terapie,...) vycházejí z těchto základních sociálních potřeb:
    - potřeba sociální aktivity
    - potřeba strukturalizace životního prostoru (materiálního, duchovního a časového)
    - potřeba osobní a sociální intimity, svobody a autonomie
    - potřeba začlenění do society a zaujetí pozice v ní odpovídající sebepojetí jedince
- potřeba akceptace (být akceptován jinými), sebeakceptace (akceptace sebe sama v kontextu srovnání s ostatními) a akceptování (akceptovat jiné)
    - potřeba sebepotvrzení, sebeuskutečňování a seberealizace




● naplnění těchto cílů facilituje (usnadňuje, urychluje):
-    zakotvenost v sociálních vztazích (sounáležitost)
-    existence objektivní sociální podpory ( + vědomí podpory)
-    aktivizující a podpůrné klima v členských skupinách
-    reálná šance k sebeuvědomění se ve společenské dělbě aktivit a úloh
-    kultura (makro – i mikro- prostředí) v níž je jedinec chápán jako aktér, protagonista sociálních situací, nikoliv jako jejich (pasivní) aktér (produkt)



2. přednáška :  Socializace                                      3. 10 2007

M. Nakonečný: - přeměna biologického jedince v kulturní bytost.
H.P. Frey: - příprava individua na výkon jeho sociální role... včlenění jedince do aktivit a úloh, které musí naplňovat jednotlivci v zájmu zachování (funkční) existence society.
B. Emöke- proces začleňování se do společnosti, během něhož se jedinec naučí poznávat sebe a své prostředí, osvojí si pravidla soužití a možné i očekávané způsoby chování.
T.M. Newcomb- osobnosti v sociální interakci
O. Klinberg- aktivity individua ovlivněné jinými individui
M. Scherif- individuum ve vztahu k sociálně stimulujícím situacím
D. Krech- události interpersonálního chování, interpersonální chování jeho zákonitosti, proměny a podstata
W.E. Lambert- studium jedinců v sociálním a kulturním prostředí

Charakteristika procesu socializace- proces socilalizace zahrnuje všechny stránky duševní činnosti, tj. oblast     - kognitivní ( socializace poznávání)
            - emotivní ( socializace citů)
            - konativní (socializace vůle)

Socializace je     a) procesem permanetním, probíhá neustále, po celý život jedince
b) procesem stadiálním, v průběhu socializace lze odlišit fáze (stádia, etapy) socializačního procesu na základě sociálněpsychologického kritéria.

Proces humanizace

personalizace    kulturace    personalizace    socializace
utváření osobnosti            utváření „my“
vrůstání do mezilidských vztahů    utváření etických a estetických kritérií     osvojování a zaujetí individuální profesní role  
utváření „já“    utváření stylu života        přijetí občanské role
strukturace a integrace psychiky    osvojování kultury society    rozpoznávání společenskoekonomické dělby úloh ve společnosti  





Jak se cocializuje „já“? jedinec v důsledku setkání se společností (kulturou)...
... si utváří určitou představu oé sobě (sebeobraz, sebepojetí)
... prožívá sebe sama a zvláště důsledky svého chování a na základě toho se vytváří sebeocenění (sebeúcta)
...uvažuje čím dál zraleji o sobě a svých možnostech ve vztahu k okolí, které rovněž poznává stále detailněji a vytváří si představu o své budoucnosti, o svých cílech (sebekoncepci), kterou začíná prosazovat (seberealizace)
... mění své představy o cílech i svých možnostech, v závislosti na tom, jak je nebo není úspěšný, mění se jeho vztah k cílům (aspirace)
... si utváří svědomí, vnitřní, subjektivní normu skrze niž posuzuje (prožívá) své chování a jednání
.. vedle těchto bezprostředně se k „já“ vztahujícím atributům si vlivem společenského života osvojuje společenské role, získává nové sociální dovednosti a osvojuje si nové sociální motivy


Autonomie, autenticita, empatie, kongruence

... „vřazení“  a soulad s normou?                             psychosociální zralost

-    přiměřené vnímání sociálního prostředí, životní sociální situace
-    kultivované sebehodnocení a sebepoznání
-    prožitek „identity“ (pohlaví, status,...)
-    schopnost sebeovládání ( ovládání svého chování ) a seberegulace
-    sebeúcta a sebeakceptace
-    schopnost seberealizace
-    autonomie a autenticita
-    integrace osobnosti i konání
-    odolnost vůči stresu (frustrační tolerance)
-    aktivní přizpůsobení a činnorodost